De 42 viktigaste faktorerna bakom sjukdom (jämför de första 7 med resten!)

Uppdaterat: 31 juli

Grönsaker? Dricka mjölk? Träning? Vore det inte skönt att veta vad som ger dig mest hälsa så du fokuserar på rätt sak?


I detta inlägg sammanfattar jag en graf som visar olika faktorer som tar friska år från våra liv, och hur mycket varje faktor påverkar detta. Mina patienter blir förvånade när de inser vad som är viktigast att fokusera på.


Låt oss gå igenom "topp 3" och sedan får du se hela grafen med några intressanta överraskningar.






3. Högt fasteblodsocker


Varför orsakar högt fasteblodsocker ohälsa?


Högt fasteblodsocker är oftast ett tecken på att man har diabetes, men kan även bero på infektioner eller mediciner.


Vi vet att högt fastesocker vid diabetes kan skada kroppens kärl och leda till hjärtinfarkt och stroke. Därför bör de flesta med diabetes kontrollera sitt socker omkring en gång per halvår.


Hur kan jag sänka mitt fasteblodsocker?

  1. Rör på dig till andfåddhet 30 minuter per dag

  2. Öka muskelmassa med valfri form av styrketräning

  3. Ät en proteinrik kost

2. Högt viloblodtryck



Varför orsakar högt viloblodtryck ohälsa?


Det finns en anledning till att blodtrycksmediciner är så vanliga: de räddar liv! Högt blodtryck kan, på samma sätt som högt fasteblodsocker, skada dina kärl negativt och därmed öka risken för bland annat stroke och hjärtinfarkt.


Kom ihåg att det är högt blodtryck i vila som är skadligt. Blodtrycket höjer sig tillfälligt vid rörelse, smärta, eller nervositet och detta är helt naturligt och inte farligt. Många är nervösa när det kommer till doktorn vilket leder till falskt förhöjt blodtryck och överbehandling.


Hur kontrollerar jag mitt blodtryck?

Om du vill kontrollera ditt blodtryck är det bäst att göra hemma med en automatisk blodtrycksapparat. Du ska ha vilat i minst 15 minuter och inte vara stressad, ha ont eller fått i dig ämnen som kan påverka blodtrycket. Mät blodtrycket sittandes på valfri överarm innan frukost, innan lunch och innan sänggåendet, skriv ner värdena och diskutera de med din läkare.


Hur kan jag kan sänka mitt viloblodtryck utan medicin?

  1. Rör på dig till andfåddhet 30 minuter per dag

  2. Ät en portion frukt till varje mellanmål och en portion grönsaker till varje måltid

  3. Välj saltfria kryddor och laga mat från grunden (inga halvfabrikat/färdigrätter)



Så var det dags för den viktigaste faktorn...






Kan du gissa vad det är?








1. Rökning


Du kanske inte blev förvånad, men det är sällan patienter gissar på rökning när jag frågar vad de tror är viktigast.


Orsakar rökning bara lungsjukdom?


Giftet från cigaretter drabbar tyvärr inte bara dina lungor.


Det drabbar dina kärl och ökar risk för stroke och hjärtinfarkt.


Det drabbar skelettet och ökar risk för benskörhet.


Det drabbar organen och ökar risk för minst 12 olika sorters cancerformer.


Tyvärr räcker det med att man röker "då och då" för att riskökning ska ske i jämförbar grad som om man röker dagligen. Därför behöver målet vara att sluta helt.


Hur kan jag sluta röka?


Kort sagt: om du ska göra en enda sak för din hälsa så är rökstopp det absolut viktigaste.


Inte mediciner. Inte nyttig mat. Inte träning. Rökstopp.


Tyvärr är rökstopp också bland det svåraste att uppnå. Nikotin är mer beroendeframkallande än heroin! Därför behöver du vara bestämd och aggressiv genom att:

  1. Bestämma sig för att sluta helt och aldrig röka en cigarett igen

  2. Använda läkemedel eller nikotinersättning (plåster, tuggumi) i rätt styrka för att minska röksug och förebygga återfall. Röker du >20 cig per dag ska du börja med 21mg-plåster.

  3. Ha regelbundna samtal med vårdpersonal som jobbar med rökstopp





Här är hela grafen på faktorer som påverkar våra friska år


Grafen är från Institute for Health Metrics and Evaluation 2019 och på deras hemsida kan du interagera med grafen på olika sätt.


Några intressanta fynd från "botten" av grafen summeras nedan.





Omega-3 brist inte så viktigt som man ofta får höra



Omega-3 har länge varit ett populärt kosttillskott för att öka kärlhälsan. Även om det kan finnas en liten fördel med omega-3 så blir det från denna graf tydligt att behandling mot högt blodtryck och högt kolesterol (LDL) bör prioriteras och inte anses likvärdig eller som ett alternativ till omega-3.




Mjölk är en bra proteinkälla, men oroa dig inte för mjölkbrist


Ett vanligt råd som en del av oss växte upp med var att dricka mjölk för att stärka sitt skelett. Detta kommer delvis från att mjölk innehåller calcium och vitamin D och brist på dessa ämnen försvagar skelettet.


Du kan dock tacka Livsmedelsverket som strategiskt berikar livsmedel och därmed är kostorsakad vitaminbrist så gott som utrotat i Sverige. Drick mjölk om du tycker om det och vill ha en bra proteinkälla, men som med alla livsmedel är det inget måste.


Ett starkt skelett är dock viktigt som du ser på grafen eftersom benskörhet "low bone mineral density" i äldre dagar ofta orsakar brutna ben. Det mest effektiva sättet att stärka ditt skelett är styrketräning och...


Kan du gissa?...


Rökstopp ;)




Vitaminbrist är inte ens med på listan över orsaker till ohälsa i Sverige


Patienter tänker ofta att vitaminbrist ligger bakom deras symtom. Även om brist på vitamin B12 eller vitamin D kan förekomma har jag under mina 7 år och över 15,000 patientbesök endast träffat enstaka patienter med symtom orsakade av vitaminbrist.


Kosten spelar såklart stor roll för vår hälsa, men det är inte vitaminerna som är det som saknas. Viktigast är att äta fullkorn, baljväxter och frukt så att du får i dig så kallade "bioaktiva ämnen" som skyddar dig mot sjukdom.




Summering: så länge du inte röker eller knarkar ska du fokusera på träning, kost och dialog med din läkare.


Underskatta inte rökning. Nikotinets klor greppar hårt så ta hjälp på alla sätt som finns tillgängliga om ditt mål är att leva friskt och att må väl.


Träning och kost är näst viktiga eftersom de i sin tur förbättrar ditt blodtryck, blodsocker och kolesterol och håller dina kärl friska. Vi kan idag tyvärr inte mäta huruvida du äter eller tränar tillräckligt. Du behöver därför finna ditt sätt att skapa goda vanor. Vårt mål med personliga tränare på EBT Academy är skapa vetenskapligt skolade personliga tränare som hjälper människor bilda dessa vanor.


Kolesterol, blodtryck, och blodsocker är faktorer som du behöver tolka tillsammans med din läkare. Tyvärr saknar många en "fast" läkare även om flera studier tyder på att en fast läkarkontakt räddar liv. Om du står utan en fast läkare just nu rekommenderar jag att du skriver under #1000perläkare så att frågan prioriteras och du får bättre förutsättningar för ett friskare liv.


Tack för att du läste artikeln. Detta blev mitt första blogginlägg på hemsidan. Jag har massor av saker jag vill skriva om, men skriver gärna om ämnen som ni vill läsa. Om du har särskilda önskemål om inlägg är det bara att kontakta mig!


//Dr Artin

187 visningar0 kommentarer

Nyhetsbrev för kollegor som vill
jobba optimalt med hälsa och vård!

Tack, jag hör av mig!